Mire számíthatunk, ha egyszer elérjük a nirvána állapotát? El tudjuk-e érni egyáltalán vagy csak várakozhatunk, amíg ránk talál? Meditációs gyakorlásról, akarásról, vágyakozásról és a nirvána négy stációjáról olvashatsz alábbi blogbejegyzésünkben.
A nirvána megtapasztalása egy organikus folyamat. Először valószínűleg másodpercekig, vagy néhány percig tart. Maga az „élmény” időtlen, mivel tulajdonképpen „kiesünk” az időből, és „beesünk” az időtlen örök jelenbe, ahonnan később visszalépünk az elme világába. Ekkor érzékeljük úgy, hogy egy meghatározott ideig tartott a tapasztalás.
A „nirvána-élmény” először azért rövid, mert a karmáink – az életeken át gyűjtögetett, beidegzett hajlandóságaink és késztetéseink – rövid időn belül mozgásba lendítik az elménket, és újra megteremtik a világot a tudatunkban. A nirvána nem egy erővel fenntartott állapot, hanem minden erőlködés, törekvés, akarás abbamaradása után tudatunk mozgásának teljes elülése.
Akkor találod, ha nem keresed
A nirvánába nem léphetünk be akarattal. Egy zen mester szerint a megvilágosodás egy baleset, vagyis véletlenül történik meg, nem a tervek és az akarat hatására. Amit akarni, tervezni lehet, az az éberség, az elengedés, a semlegesség rítusának, a meditációnak a gyakorlása. A többi – hogy mikor áll le végül a tudatunk teljesen – a karmánktól függ.
Amíg szükséges, addig feljönnek bennünk a vágyak és hajlandóságok, kitáncolják magukat, majd szépen lassan elülnek. Végül eljön az idő, amikor egy pillanatra sem jelenik meg semmi a tudatunkban: ez az áttörés.
Ezt követően azonban megint mozgásba lendül a tudat, így visszalépünk a szamszárába (a formavilágba). A nirvánát úgy tudjuk újra elérni, ha ismét elengedünk mindent. Paradox módon, ha izgatottan vágyunk a nirvánába, akkor éppen, hogy nem áll be ez az állapot, hiszen minden izgalom és vágyakozás a tudat mozgásából fakad.
Hozzászokás a meditációhoz
A tibetiek azt mondják: meditáció nincs is, csak hozzászokás van. Az ember tehát hozzászokik a meditációs ülésekhez, a tudatmozgások pedig leállnak maguktól, ha eljön az ideje.
Amikor a tudatban egyre kevesebb nyugtalanító tényező van, a nirvánában időzés meghosszabbodik és természetessé válik. Bizonyos dolgok kitisztulnak belőlünk, ami különböző stációk mentén történik.
A nirvána 4 stációja
A théraváda buddhizmus a nirvánába-lépés négy nagy stációját írja le. Mind a négy esetében ugyanabba a nirvánába lépünk be, csak eltérő dolgok tisztulnak ki a tudatunkból.
1. Stáció: folyamba-lépett – “sotapanna”
A nirvána első megtapasztalása után a Tripitaka szerint a „folyamba-lépett” személy, mint egy folyó, biztosan belefolyik a nirvánában maradásba, legkésőbb 7 életen belül. Ekkor kitisztul és eltűnik a személyből:
1. A személyes-én hiedelme – tudja, hogy ki ő valójában és, hogy az egója illúzió.
2. A kételyek – nem kételkedik többé, hogy van-e megszabadulás vagy nirvána.
3. A rítusok, szertartások végzése – belátja, hogy nem a szertartások vezetnek el az istentudatba, hanem a belső elengedés.
2. Stáció: egyszer-visszatérő – „szakadagámi”
Itt kioldódik, de nem tisztul ki még véglegesen a vágyódás az érzéki kielégülésekre: testi és tudati elutasítások, ellenszenvek (nem tetszés, düh, félelem, stb.). Egyszer még visszatér az emberi létbe, hisz az említett hajlandóságok még – ha gyengülten is, de – fennállnak, és a földi léthez kötik.
3. Stáció: vissza-nem-térő – „anagámi”
Véglegesen elpárolog minden rosszakarat, elutasítás és érzékszervi vágyódás. Nem marad motiváció, kötőerő a földi léthez, ezért nem születik újjá többé földi életbe. Ami megmarad: sóvárgás a módosult tudatállapotok iránt, aminek következtében a szellemi dimenziókban születik újjá, pl. az istenek világában (Buddhista univerzum). Onnan lép majd be a nirvánába.
4. Stáció: minden ellenségét legyőzött – Arahant
Akiből kitisztult a sóvárgás a szellemi állapotok, transzok, alternatív dimenziók, mennyek felé is, az kihuny egyénileg létezni és örökké megmarad önmagában. Az ilyen ember leéli földi életét, a végén meghal, s nem létesül újra többé sehol, hanem a tiszta tudattá válik, visszatér, visszaolvad, az, ami örökkön fogva volt.
A tiszta tudat, a nirvána most is itt van mindannyiunkban, csak nem érzékeljük, mert túlontúl egyszerű ahhoz, hogy észrevegyük.
Tarts velünk április 27-ei előadásunkon és tudj meg többet az emberi spirituális élményekről!
Részletek: www.integralakademia.hu/aprilis2019
Hozzászólások