A fejlődéslélektani modellek az élet egy fontos kérdésében való szakaszos fejlődésünket írják le. Ilyenek lehetnek a “Minek vagyok tudatában?”, “Hogyan látom a világot?”, “Mit helyes tennem és mit nem?” kérdések, amelyekre a pszichológiai és biológiai fejlődésünk során különböző válaszokat adunk.
Susanne Cook-Greuter, Harvardi kutató, a ‘Ki vagyok én?’ kérdésre adott válaszainkat, tehát a szelf (identitás) vagy ego fejlődését kutatja immár 35 éve. Kutatásai eredményeként alkotta meg az ego-fejlődési modellt, amelyben jól elkülöníthető 10 fejlődési szakaszt ír le. Minden szinten, tehát a fejlődés mindegyik szakaszában valahogyan értelmezzük a világot, jelentést adunk neki, és egy bizonyos módon viszonyulunk hozzá, ami nagymértékben meghatározza azt, hogy miben és hogyan tudunk sikeresek lenni. Ez a sajátos értelmezés befolyásolja, hogy egy adott fejlődési szakaszon:
- MIT CSINÁLUNK? (Doing) – hogyan viselkedünk másokkal, mit akarunk elérni az életben, mik a szükségleteink, és az ebből fakadó céljaink, hogyan küzdünk meg az élet kérdéseivel, mások milyen szerepet játszanak az életünkben?
- MIT ÉRZÉKELÜNK? (Being) – hogyan állunk a világhoz érzelmileg, hogyan kezeljük az érzelmeinket, mire vagyunk tudatosak, és miket szelektálunk ki, hogyan dolgozzuk fel az eseményeket, mik a tipikus védekező mechanizmusaink?
- HOGYAN GONDOLKODUNK? (Thinking) – hogyan strukturáljuk és értelmezzük az élményeinket, hogyan látjuk magunkat és a világot, és milyen logika húzódik e világlátás mögött?
Minden egyes fejlődési szakasz rejtett térképként szolgál, ami alapján tájékozódunk az életünkben és döntéseket hozunk, legtöbbször különösebb tudatosság vagy rálátás nélkül, hogy éppen melyik szakasz térképét használjuk. A fejlődés az egyre nagyobb komplexitás, teljesség, felnőttség, felelősségvállalás és tudatosság irányába halad, egyik szint sem ugorható át, viszont a fejlődés meggyorsítható pusztán azzal, hogy megismerjük a működésmódját ezeknek a szinteknek és ezáltal a tudattalanból a tudatba emeljük. Susanne a következőképpen nevezte el az egyes szinteket (alul a fejlődés kezdete, felül a csúcsa a felsorolásban).
10 Egyesítő
9 Konstruktum-tudatos
8 Autonóm
7 Individualista
6 Lelkiismeretes
5 Öntudatos
4 Konformista
3 Önvédő
2 Impulzív
1 Szimbiotikus
Nézzük meg például a Szimbiotikus szint ismertetőit
Csecsemőkori állapotnak is nevezzük, amely két alszakaszra osztható:
- az újszülöttnek nincs még kapcsolata igazán a külvilággal, magába van fordulva.
- a csecsemő eszmélni kezd és szimbiózisba kerül az anyával.
Ebben a szakaszban még nincs kialakult én-érzet és én-szerkezet, se verbalitás, ezért ez egy verbalitás előtti differenciálatlan állapot, ahol a kisded teljességgel függ az őt gondozó személyektől és környezettől.
Az tehát a differenciálatlan én állapota, ahol az én összemosódott a környezettel, és a másik személy nem egy kontúros másik, hanem egy homályos valaki, akitől a túlélés függ.
Ennek a fejlődési fázisnak az ikonja is ezt fejezi ki. Egyrészt látunk egy egybemosódott kört, melynek a szélei átjárhatóak, ez képviseli a differenciálatlan én-állapotot. A „nincs” jel a közepén pedig az ön-reflektív nézőpont hiányát jelenti, tehát azt, hogy a személy ilyenkor nem tud magáról, nem szemléli önmagát, nincs én-tudatosság.
A következő szinteken, a fejlődés egyik kulcsa éppen a nézőpontok fejlődése, differenciálódása, megsokszorozódása lesz, mind magunkra, mind a többi emberre, s a világra vonatkoztatva. Ebben az első fázisban még nincs saját nézőpont.
Ha felnőttként úgy érzed életed bizonyos területein, vagy bizonyos helyzetek, szituációk azt az érzetet keltik benned, hogy teljes függésben vagy egy másik személytől, képtelen vagy önálló álláspontot foglalni, az én határaid gyengék és összemosódnak a környezettel, akkor annak ellenére, hogy biológiailag felnőtt vagy, a világszemléleted a szimbiotikus fázis lencséjén keresztül történik. Amíg nem szerzel tudomást arról, hogy ilyen működésmód létezik, és nem figyeled meg magadban tudatosan, addig ez a térkép rejtett marad számodra és hatással lesz rád.
A szintek ismeretének részét képezi a mérő eszköz (teszt), amellyel az egyének működése és világlátása besorolható az egyikbe a 10 fejlődési szint közül. Ez az úgynevezett Maturity Assessment for Professionals (MAP, szó szerinti magyar fordítás: A fejlődés értékelése szakemberek számára), amely jelenleg a legmegbízhatóbb és költséghatékonyabb eszköz a fejlődés mérésére világszerte.
A modell és a mérőeszköz oktatásával és alkalmazásával Susanne egyéneknél, csoportokban, felsővezetőknél és cégekben segíti a fejlődést.
Forrás:Gánti, B. (2009). Bevezetés a fejlődésvonalak témakörébe. Integrál Akadémia
Az egyébként csak Amerikában elérhető kurzust elhoztuk Magyarországra!
A 10 szint részletes ismertetését és a Maturity Assessment for Professionals teszt bemutatását célozza meg a 2017. január 19-22-én Budapesten megvalósuló angol nyelvű képzés, Susanne Cook-Greuter személyes vezetésével. Ez lesz az egyetlen ilyen jellegű képzés Európában, ugyanis Susanne képzései túlnyomórészt csak Amerikában érhetőek el!
Ismerd meg a rejtett térképeidet, hogy könnyebben megtaláld az utat ahhoz, amit el szeretnél az életedben érni!
További információért KATTINS IDE!
Hozzászólások