Az enneagramról pár szó:
Az enneagram egy személyiségtípus rendszer, melynek alapjai ezoterikus, ősi múltra tekintenek
vissza, de a jelenlegi formájában ismert, kidolgozott személyiség típustana a XX. század New
Age-es pszichológiájának a terméke, s mint ilyen, elsősorban az 1970-es évek óta került a
köztudatba és használatba, akár mint önálló rendszer, akár elhelyezve, mint a transzperszonális
pszichológia vagy az integrál pszichológia része.
Enneagram 4-es típus: A művész
I. AZ ALAPFELÉPÍTMÉNY
Szenvedély, alapérzés: IRIGYSÉG
Védekező mechanizmus: önmagába vetítés
Tudattalan gyermekkori üzenet: Nem helyes túl jól lenni!
Elveszett gyerekkori üzenet: „Annak látunk, aki vagy!!”
Félelem: Félelem attól, hogy nincs identitása és személyes fontossága.
Alapvető vágy: vágya, hogy hiteles önmaga legyen – mely elpuhultsággá silányul.
Énkép, amit fenn akar tartani: egyedi, más, mint a többi, érzékeny, magával őszinte.
Ezért ezzel a tevékenységgel azonosul: a másság érzésével, a hibásság érzésével és érzelmi
reakciókkal. Nem akarja elismerni eredendő jóságát és a többiekhez való hasonlóságát.
Fő manipulációs eszköze: szeszélyességgel – mindenkinek nagyon óvatosan kell vele bánni.
Gyermekkori alaphelyzet:
A négyes is a szeretet elvesztésével küszködik. Ennek több formája lehetett, akár már a méhben
nem érezte jól magát, akár megvolt a szeretet, de menet közben veszett el (első három-négy év
általában). Tipikus, mikor a lány veszti el apja szeretetét, pl. az ödipusz korban, mikor a papa
megijed a lány bújásától szexuális felhangot érezve, s megkéri a lányt, többet ne másszon az
ölébe, aki nem érti, miért, s rossznak hiszi magát. Akár ez az ok vagy más, a négyes ettől azt
gondolja és érzi, hogy valami baj van vele. Az Édenkert elvesztését éli meg, és úgy próbálja
visszaszerezni a figyelmet és az édenkerti állapotot, hogy nagyon egyedi lesz, annyira, hogy nem
vonatkoznak rá a szabályok. Mindezt azért teszi, hogy figyeljenek rá megint. Tragikus
sebzettséget, egyedüllétet, kívülállóságot érez, s mindezt a „különleges vagyok és egyedi”
érzetben foglalja össze.
Lehet, hogy nem is volt meg a szeretet, tehát eleve a Paradicsomból kiűzetve született. A szülei
nem figyeltek rá, nem tükrözték, azaz nem erősítették meg az érzéseit, reakcióit, amitől a gyerek
átéli a saját identitását. Ezért a négyes nem érzi az identitását.
A serdülőkorban általában kezelhetetlenek, s a családot megbotránkoztató dolgokat művelnek
látványosan. Ez nem a nyolcas enneagram típus lázadása, mert a négyes nem hagyja el a szülői házat, szüksége van a kapcsolatra. Inkább arra számít, hogy végre felfigyelnek rá.
II. A KARAKTER JELLEMZŐI
A négyesek érzékeny, visszahúzódó, romantikus, művészlelkek. Gyerekkoruktól kezdve
elhagyatottnak érzik magukat, s ezt egész életen át fenntartják, újratermelik. Úgy érzik, ők
mások, nem hasonlítanak más emberre, ezért nehéz őt megértenie akárkinek is, s nehéz őt
megfelelően szeretni.
A négyes őszinte magával és tudatában van érzelmeinek és motivációinak, és képes magát
szemlélni. Fontos neki a hitelesség, hogy önmaga legyen. Ismeri a szenvedés mélységeit, s
csendesen tűri. Ugyanakkor azt érzi, hogy nincs kontúros identitása, valami hiányzik belőle, de
nem tudja, hogy mi. Maga a hiányérzés az, ami van.
Emberi kapcsolatai és párkapcsolatai
Arra vágynak, hogy lássák és tükrözzék őket, hogy átéljék valódi lényüket. Ezért, ha valaki így
közeledik a négyes felé, ahhoz vonzódik. A négyes azt akarja, hogy a másik észrevegye a
személyes küzdelmét és szenvedését. Önmagát nem éli meg se szépnek, se jónak, se szeretőnek, ezért azokhoz vonzódik, akik ilyenek, s ezt adják neki. Vagy ahhoz vonzódik, aki erős érzelmet vált ki belőle. A többiek hidegen hagyják. A négyes olyan partnereket keres, akik tükrözik őt: vagy azzal, hogy látják őt, vagy azzal, hogy erős érzelmeket váltanak ki belőle, s ezáltal átéli
létezését.
A négyes titokzatosnak és megfejthetetlennek láttatja magát, hogy bevonzza azt, aki meg akarja
őt fejteni és megváltani a szeretetével. Egész életében a szerető megváltót várja. Ha eljön, akkor
pedig hamar ledarálja a kapcsolatot, hol nyitott és közel húzza, hol bezár és hisztizik. Ezt nem
sok megmentő bírja sokáig, ezért a négyesek heves kapcsolat keretében hamar elűzik a másikat,
hogy újra átéljék a tragédiájukat.
A négyesnek addig kell valami, amíg megkapja, utána értékét veszti. A négyes, ameddig fennáll a
karaktere rendszere, nem arra törekszik, hogy egy tartós, harmonikus, boldog kapcsolatban éljen (ahogy ezt a vágyakozás szakaszában hiszi), hanem arra, hogy reménytelenül szerelmes lehessen.
A szerelmét idealizálja, s sokszor elérhetetlen vagy nehezen megszerezhető s különleges embert
választ. Ha sikerült megszereznie, akkor érzelmi hullámvasutazás sorozata következik. Majd
kiábrándul, szakít, fájlalja az elszalasztott szerelmet és vágyódik a következőre. Ezzel újratermeli
a kört, az alapérzést, s a kivetett magányt.
A négyes eszményképe: elitnek lenni
A négyes úgy kozmetikázza ki az egyedüllét és elhagyatottság kínzó érzéseit, hogy rádobja az
egyedi és különleges, azaz „elit vagyok” ideológiáját az érzésére, és így már identitást érezhet
magáénak. A társadalom elit csoportjaiba definiálja magát – művészkörökbe, a „normál”
társadalmon kívüli alternatív körökbe, stb.
Vannak négyesek, akik kidolgoznak művészi képességeket, s vannak, akik nem. Akik nem, azok
fantáziában próbálják pótolni, de szembesülve a ki nem dolgozott, suta képességeikkel, zavarba
jönnek s szoronganak – ez negatív énképüket erősíti meg.
A négyes így vélekedik: „Azt teszem, amit akarok, és akkor, amikor akarom, és úgy, ahogy
akarom”.
Csapdája: egyedinek lenni
A négyes törekszik arra, hogy egyedi legyen, ami megerősíti, rázárja saját alapérzését és a rá
épített fixációs rendszert. Egyedi a stílusban, a hangulatban, ezek a kulcsok a négyesnél. Sokat ad
a hangulatra, a stílusra.
Állhatatos individualistát kovácsol magából, mindent egymagában akar megcsinálni, a maga
módján és szabályai szerint. Nem tűri a sémákat, konvenciókat, a nyájszellemet, s az annak való
megfelelést, más előírásainak követését, különösen, ha az a más a társadalom.
A négyes stílusos és ízléses, s mindezt egyedi stílusban adja elő. Minden részlet fontos, s nem
térhet el attól, ami őt fejezi ki. Nem hajlandó szupermarketekben műanyag dolgokat vásárolni, s
tömegcikkeket venni. Ezektől irtózik, ami mű és stílustalan tömegcikk. Egyedi darabokat hord, s
ilyenekkel rendezi be a lakását.
A négyes és az érzelmek
A négyes a legérzelmibb típus az enneagramban, mivel az érzelmi testében rögzült, s az érzelmeit
nem fojtja el, hanem átéli. Heves, sokszor viharos érzelmei és érzelmi állapotváltásai vannak. Az
alapérzelmük a szomorúság, a reménytelen mélabú, a melankólia. Más érzések is vannak, de
ezekbe a melankolikus érzésekbe kapaszkodnak, abból próbálnak identitást kovácsolni
maguknak. Úgy tűnik, nem hajlandóak elhinni, hogy lehet őket szeretni, akár a legszorosabb
ölelés közben sem.
A négyes problémája, hogy az érzéseire próbálja alapozni az identitását. Mivel az érzések folyton
változnak, ezért nem talál stabil identitást, kapaszkodót.
Az érzések közül válogatnak, amit nem szeret, azt én-idegennek éli meg.
A négyes a fantáziával menedzseli az érzéseit. Nem a pillanat spontán érzelmeit éli, hanem
fantáziál, s azzal tart fenn érzelmi állapotokat. Erősen múlt-orientált, régi emlékeken,
fájdalmakon, sérelmeken vagy vágyott és idealizált szerelmen szeret ábrándozni.
A négyes itt csúszik el, amikor fenntartott hangulatokba s fantáziákba kapaszkodik, s ezáltal a
valósággal a kapcsolatot elveszíti.
Zorán hangulata a prototipikus négyes hangulat, az „Oh, jaj” hangulat. Melankolikus, bús,
szomorkás, mély, merengő, elmúló, őszies, magányos, érzékeny, művészi.
A négyes nagyon érzékeny a hangulatokra, rögtön leveszi, mi van a másikban. A hangulatok
megteremtésének és fenntartásának a mesterei.
Fantázia
A fantázia és az érzelmek szorosan együtt járnak az elmében, így a négyesek erősen fantáziálnak
is. Melankolikus és romantikus ábrándokban élnek.
Védekezése: önmagába vetítés
A négyes magára vetíti mások érzéseit, átveszi őket. A környezet összes negatív érzését átveszi
és magába fogadja. Azt hiszi, hogy minden az ő hibája, s ahelyett, hogy védekezne a világ
negatív hatásai ellen, magában emészti őket. Ettől sokszor levert, depressziós vagy
pszichoszomatizál.
A négyes alapérzése és szenvedélye: az irigység
Azt érzi, hogy másoknak olyan van, ami neki nincs, akár tulajdonok, akár belső tulajdonságok.
Arra vágyakozik, ami nincs neki, ezért szomorú, s ettől sokszor nem veszi észre azt, ami van. Mások úgy tűnnek, hogy „Van valamijük, amitől boldogok, nekik összejött. Én ehhez képest
elveszett vagyok, és nincs semmim, ami jó lenne.” Ez a négyes alapállás.
A négyes telhetetlen, soha nem elegek neki a dolgok. Sok négyes szenvedélyes vásárló, főleg
stílusos ruhákat szeretnek venni.
Beszédstílusa: a panaszkodás
A négyes beszédstílusa a panaszkodás, lamentálás. Sorscsapásokról szóló történteket és
pletykákat szeret mesélni, vagy panaszkodni valamiről.
Társadalmi szerepe: a különleges ember, akit senki nem ért meg, és más, mint a többi
A négyes a Különleges ember, akit senki sem ért meg. A négyes, hogy ezt fenntartsa,
hangsúlyozza a különbözőségét. A négyes ellenáll a többieknek, magába vonul,
különlegességével és egyediségével tartja fenn a világát, s ezzel szigeteli el magát, ami
önmagában boldogtalanságot okoz. A négyes az elkülönüléssel küzd, hogy definiálja magát,
holott éppen akkor találná meg magát, ha nem tenne erőfeszítést érte, s az lenne, aki amúgy is.
Testi jegyek
A négyeseknél a szomorú szemben látjuk meg a karaktert. Reménytelen szomorúsággal néznek,
mint aki nem hisz már a pozitív jövő lehetőségében.
A dolog jó oldala – a pozitív vonások
A négyesek az őrei a stílusosságnak, a hangulatnak, az esztétikának, az eredetiségnek. A
négyesek az ihletett művészek – az eredeti alkotók közül sok innen kerül ki. A négyesek nem
hagyják, hogy a világ silány tömegcikké váljon. A kapolcsi fesztivál egy jellegzetes négyes
esemény például.
III. A 4-es KARAKTERFIXÁCIÓ SZINTJEI
A szürkületi zónája
A négyes akkor kezd elsüllyedni a fixációjában, amikor a hangulatok és a fantáziák világába
belemerül, és elveszíti a kapcsolatot a valósággal.
A 4-es felső oktávjai
Top: a megvilágosodott négyesek az ihletett alkotók és mővészek, akik már nem csak a saját
szenvedésüket és fixációjukat festik meg, hanem egyetemes, felemelő, harmonikus üzeneteket
képesek átadni alkotásaikban.
9. Életet magához ölelő és szebbé tevő
Feladják azt a hitet, hogy rosszabbak másoknál és hogy nagy egyéniségben annyira különböznek
is. Kreatív, önmagukat állandóan megújító emberek, akik mások lelkét is inspirálják saját
kreativitásukkal.
8. Befelé figyelő, érzékeny
Saját érzéseire és preferenciájára összpontosít, hogy ezzel nyerjen identitást. Úgy érzi, „érzékeny
vagyok, különbözöm a többiektől, tudatában vagyok magamnak.”
7. Feltárulkozó, kreatív
Egyéniségét kreativitásban fejezi ki. Személyesen kreatív és kifinomult, művészi.
A 4-es átlagos tartománya
6. Romantikus individualista
Amikor rájön, hogy a változó érzelmek nem adnak stabilitást, akkor a fantáziájukat veszik elő,
hogy a kívánt hangulatot megnyújtsák azáltal, hogy olyan egyéni stílusnak megfelelő
stabilizátorokat teremtenek – pl. lakberendezés, öltözet, stb. A megmentőről ábrándoznak.
5. Magába mélyedő, szeszélyes
A négyes attól tart, hogy nem fogják elismeri, értékelni egyediségüket. Ezért a nehezen
megkapható, törékeny ént játsszák, hogy teszteljék, valóban érdeklődnek-e irántuk, s hogy
odacsalogassák a megváltót, és távol tartsák a méltatlanokat.
4. Magát kényeztető dekadens
Szorongatja, hogy a reális élet miatt lehet, hogy fel kell adnia álmait, s lehet, hogy a megmentés
nem jön el. Ezért kivonja magát az életből és a szabályok alól, semmit nem csinál, és érzéki,
maníros stílust vesz fel.
A 4-es súlyosan fixált alsó oktávjai
3. Gyűlölködő elidegenedett
Fél, hogy elpazarolja életét, és hogy mentse énképét, mindenkit elutasít, aki nem ismeri el
egyediségét. Depressziós, fásult, kimerült.
2. Önmagát elutasító, klinikailag depressziós
Kétségbeesetten kapaszkodik az egyedisége álomképébe, s gyűlöli magát, amiért nem olyan.
Gyűlöl másokat, amiért nem mentik meg, s elkezdi tönkretenni azt, ami még jó az életében.
1. Reménytelen élettagadó
Felismeri, hogy életét hiábavaló ábrándokra pazarolta, s ha ezt nem bírja elviselni, akkor
öngyilkosságot kísérel meg, hogy megpróbálja kicsikarni a megmentést, vagy úgy intézi, hogy
sikerüljön is, hogy megszabaduljon az állandó önfigyeléstől és szenvedéstől.
A négyesre jellemző néhány patológia
– Nárcisztikus személyiségzavar.
– Elkerülő személyiségzavar.
Emellett jellemző problémák: öngyilkossági kísérletek vagy sikeres öngyilkosság, erős
felindulásból való gyilkosság és bűncselekmények.
Karakter feloldása
Az érzelmi egyensúlyra törekvés és kiegyensúlyozottság megteremtése vezeti ki a négyeseket a
realitással való jó kapcsolatba, ami alapján már szilárdabb talajon tudják kifejezni a
kreativitásukat és egyéniségüket.
Fontos megtalálni az alaptörés érzést a szívben, s kioldani azt, hogy átélhesse, hogy önmagát is
tudja szereti, és elengedje önmaga értéktelenségének érzését. Ha ezt eléri, akkor megjön az
identitásérzése, és nincs szüksége demonstratívan fenntartani egy hangulatokból kovácsolt
álidentitást.
Négyes emberek:
Paul Simon
Edith Piaf
Leonard Cohen
Marlon Brando
Ingrid Bergman
Val Kilmer
Steve Martin
Jack Lemon
Johny Depp
Michelle Pfeiffer
Van Morrison.
Forrás: Gánti B. (2008). Az Enneagram. Integrál Akadémia, Budapest
A teljes 100 oldalas e-jegyzet megvásárolható ITT
Hozzászólások