A keresztény egyházak életében a megújulás nagy lehetőségét hordozza, hogy a hívőknek meditációs gyakorlási lehetőségen át adjanak egy új ösvényt az evangélium mélyebb megértésére. Erre nagy igény mutatkozott a keresztény hívők részéről, akik közül sokan más vallási hagyományokhoz fordultak hiányolván a keresztény tanításból a meditációs gyakorlást. Keating atya pótolta ezt a hiányt a Belső imádság (centering prayer: szó szerinti fordításban a középpontba vezető, összpontosító ima) leírásával és bevezetésével a Nyitott tudat, nyitott szív könyvében. Na de nézzük meg közelebbről, mi is ez a Belső imádság, amelynek kevés köze van a Mi atyánk recitálásához.
Thomas Keating atya 1923-ban született New Yorkban. Ciszterci (egy római katolikus szerzetesrend – helytelenül néha cisztercitának mondják) pap, szerzetes és hajdani apát, aki jelenleg a coloradói Snowmass Szent Benedek-kolostorában él az USA-ban.
Keating atya a Nyitott tudat, nyitott szív című könyvében finom pontossággal mutatja be a kontemplatív imádságot a keresztény hagyomány rendszerében, és átfogó útmutatót ad a belső imához. Thomas Keating atya az utóbbi fél évezredben jobbára feledésbe merült, de a napjainkban új reneszánszát élő kontemplatív imádságra hívja fel a figyelmünket, mely nem más, mint a könyve címében jelzett nyitott tudat, nyitott szív. Istenre nyitott tudat és szív. A kontemplatív imádság nem maga a cél, mint mondja, hanem út énünk legelrejtettebb bensejébe, ahol Isten lakozik, és aki közelebb van hozzánk, mint mi magunk (Eckhart mester). A rendszeres találkozás a bennünk lakozó Istennel pedig elvezet a kontemplatív élethez. Ennek a belső utazásnak egyik lehetséges előkészítése a belső ima – ezt ismerhetjük meg részletesen. Ez, az aktív imával ellentétben, nem a szavakon, képeken, érzéseken keresztül közelít egy, az emberen inkább kívülálló Istenhez, hanem – mivel Isten túl van szavakon, képzeteken, érzelmeken – ezeket feledve, ezeken túllépve a gondolattalan, megnevezhetetlen csöndben ismeri fel a bent lakozó, mindig és mindenütt jelenvaló Istent.
A Belső imádság segít kifinomítani intuitív képességünket, s célja, hogy gondolatainkat lecsendesítsük, kilépjünk az elménkkel való azonosulásból. A módszer lényege, hogy a belső ima alatt elengedünk minden gondolatot, még a legáhítatosabb gondolatot is. Ennek megsegítésére válasszunk ki egy csendes, ingerszegény helyet és kényelmesen helyezkedjünk el az ima alatt. Csukjuk be a szemünket, vonjuk vissza érzékeinket! A kora reggel a legalkalmasabb időpont.
Ha kényelmesen ülünk csendben, becsukott szemmel, válasszunk egy szent szót, amely kifejezi azt a szándékunkat, hogy megnyílnánk és átadnánk magunkat Istennek. A szent szó nem a jelentése, hanem a szándék kifejezése miatt szent. Legyen ez 1-2 szótagos szó, amit nem mondunk ki hangosan, csak magunkban. Ilyen szó lehet pl.: Isten, Jézus, Lélek, Ámen, béke, csend, szeretet, dicsőség, jelenlét, bizalom, áldás. Annyiszor mondjuk ki belül finoman, ahányszor észrevesszük, hogy gondolataink elkalandoztak. A szent szó nem annak az eszköze, hogy eljussunk oda, ahová el szeretnénk jutni, csupán Isten felé irányítja szándékunkat, azt mondjuk vele: „Itt vagyok!” – így bocsátjuk magunkat Isten rendelkezésére. A szent szó olyan, mint az imára kulcsolt kéz: Isten felé irányítjuk vele minden figyelmünket, képességünket. A szent szó szerepe, hogy megszilárdítsa szándékunkat az Istennel való kapcsolatba lépéshez, ezáltal gyengíti le, engedi el – és nem elnyomja – a beúszó gondolatokat, érzéseket, képeket.
Minimum 20-30 perc szükséges, hogy a belső csend állapota megérkezzen. Napi kétszeri gyakorlással már megtapasztalhatjuk, hogy Isten jelenléte bekerül mindennapjaink sodrába. A belső imádság nem annyira a figyelem, mint inkább a szándék gyakorlata. Bármi történjen is az ima közben, könnyedén térjünk vissza újra és újra a szent szóhoz! Elvárások és erőfeszítés nélkül imádkozzunk, a jelenben maradva, érzékelésünket lágyan elengedve.
A légzésünk követése szintén egy másik mód az elme elcsendesítéséhez.
A gondolatok 5 fajtája, ami felbukkanhat az imádság alatt
A képzelet elkalandozása
Ide tartozik minden hétköznapi felbukkanó gondolat, ami az elme felszíni mozgását mutatja. Kezelésük: fogadjuk el őket úgy, ahogy vannak, ne fordítsunk rájuk különösebb figyelmet, ne gondoljuk tovább őket.
Érzelmileg vonzó gondolatok
Érdekes gondolatok ezek, amik felkeltik figyelmünket, s reakciót kívánnak tőlünk. Kezelésük: térjünk vissza a szent szóhoz, az Istennek felajánlott szerető figyelemhez. Ha mégis belebonyolódnánk az érdekes gondolatokba, ne legyünk bosszúsak, mert az csak újabb gondolatokat szül.
Intuitív meglátások és lelki áttörések
Ezek a mély békességbe való elmerüléskor jelennek meg. Csali az elmétől, hogy újra a zavarosba menjünk ki a békés mély csendből. Kezelésük: egyfajta nagyon bensőséges önmegtagadás szükséges, amikor is lemondunk gondolatainkról, érzéseinkről, ragaszkodásainkról, és azok forrásáról: a hamis énről.
Önreflexió
Amikor megszilárdulunk a mély csendben, és a fentebbi gondolatoktól is szabadokká válunk, felébredhet bennünk az igény átgondolni, hogy mi is történik valójában, hogyan reflektáljunk a bennünk zajló folyamatokra abból a célból, hogy később emlékezzünk rá, mindez hogyan is történt. Ha képesek vagyunk elengedni ezt a tapasztalatot, akkor még mélyebbre merülünk a csendben. A reflexió során egy lépést hátralépünk a tapasztalattól. Kezelésük: a szent szóhoz való lágy visszatéréssel.
Belső megtisztulás
A meditációnak vagy az imádságnak minden formája, amely meghaladja a gondolkodást, beindítja a belső megtisztulás folyamatát. Ez a dinamizmus Isten pszichoterápiás iskolája, amely lehetővé teszi a mélyen gyökerező feszültségek eloszlatását. Ezek gondolatok és intenzív érzések formájában jelennek meg.
Írta: Petró Viktória
pszichológus
A bejegyzés az Integrál Akadémia hivatalos jegyzetéből készült:
Petró Viktória: Thomas Keating Atya: keresztény misztikus gondolatok és az Odaadó imádság módszere, 2009., Integrál Akadémia
Ha a Thomas Keating Atya: keresztény misztikus gondolatok és az Odaadó imádság módszere jegyzet részlet (amely T. Keating atya Nyitott tudat, nyitott szív könyvének fő gondolatait emeli ki vázlatosan) felkeltette figyelmedet, és szívesen olvasnál többet a kontemplatív imádságról, akkor a teljes 12 oldalas PDF jegyzetet megtalálod ITT.
A jegyzet jelszóval védett, ára 300 Ft, ha az előadáson fizeted, és 360 Ft, ha interneten keresztül rendeled.
Rendelés itt: info@integralakademia.hu
Várunk szeretettel előadásunkra 2016. november 5-én 9-18 óráig
Keresztény misztika: a kereszténység belső magva
Előadók: Szabó Attila és Nacsinák Gergely András
Helyszín: Park Inn Hotel Budapest, Soda terem (Budapest XIII., Szekszárdi u. 16-18.)
2016. november 6-án 9-17 óráig a témánk
Kabbala: a judaizmus lélektana és spiritualitása
Előadó: Riesz Gábor
Helyszín: Magyar Könyvvizsgálói Kamara Oktatási Központ, Radnóti terem (Budapest XIII., Radnóti u. 2., VI. emelet)
Napi belépőnk: 9.000,- Ft
Félnapi belépőnk: 4.500 Ft
A napi és félnapi belépő a helyszínen is megvásárolható
Hozzászólások