
Dr. Roger Walshal az Integral Theory konferencián 2015 júliusában, a Sonoma State University-n Kaliforniában.
Baráti hangulatú szakmai találkozón vettem részt a napokban Dr. Roger Walshsal az Integral Theory Konferencián, Kaliforniában. Walsh egyike a transzperszonális pszichológia “nagy öregjeinek”, Stanislav Grof, Frances Vaughan és Charles T. Tart mellett, akikkel közösen részt vett a transzperszonális pszichológia kialakításában, irányadásában és megszilárdításában a 70-es évektől kezdve. Jelenleg a Pszichiátria, Filozófia és Antropológia professzora az Irvinben lévő University of California-n, a Pszichiátria és az Emberi viselkedés tanszéken. A könyvéhez az előszót a Dalai Láma írta. Miért? Hogy érdemelte ezt ki? Erre a válasz az életműve.
Mintegy 50 éve, kitartóan kutatja az emberi jólét különböző aspektusait fizikai, pszichológiai, szociális és spirituális téren egyaránt. Leginkább a következő kérdésekre keresi a választ:
- Mi az a hét pont, amiben a világ szentjei megegyeznek?
- Hogyan lehet a hétköznapjainkba integrálni ezeket?
A válaszokat ezekre a kérdésekre a szakmai életében kutatja, mint egyetemi tanár, orvos és pszichoterapeuta, valamint a magánéletében mint házastárs, spirituális gyakorló és nyitott emberi lény. Nem állítja, hogy megtalálta volna a végleges válaszokat, de meglátásai értékes támpontokat adhatnak a keresésben. Szintén Walsh az, aki feleségével Francis Vaughannel megtalálta, felkarolta, mentorálta és a transzperszonális pszichológia akkoriban felvirágzó köreibe bevezette Ken Wilbert a 70-es évek végén. Mikor Wilber két évre elvonult a hegytetői házába meditálni és írni, akkor két éven át csak egyetlen ember látta, évente egyszer. Ez Roger volt, aki évente egyszer odarepült (Coloradoba) megnézni minden rendben van-e.
A transzperszonális pszichológiáról annyit érdemes minimum tudni, hogy összehasonlítja, osztályozza, kutatja a világ különféle spirituális hagyományaiban leírt, és a jelen élő ember által megtapasztalt spirituális élményeket. A földön először vált lehetővé a spirituális élmények tanulmányozása széles körben és tudományos alapokon, a vallások dogmatikus rendszereit lehántva, mégis a szentek és komoly jógik, lámák, sámánok és kortárs gyakorlók misztikus élményeire alapozva. Más szóval a transzperszonális pszichológia óta foglalkozik a nyugat a vallásmentes szabad, univerzális emberi spiritualitás kutatásával, támogatásával és legalizálásával a pszichológia világában, amely óriási jelentőségű az emberiség szemléletformálásában. Ez nem azt jelenti, hogy elvetné a vallásokat. Sőt. Megérti, hogy azok egy közös emberi, elérhető misztikus élményvilág kifejeződései. Viszont a dogmatikus követés helyett a sajátélményeket javasolja, mert a mai ember nem nagyon hisz, hacsak meg nem tapasztalja a dolgokat.
Ahogy Walsh kutatásaiban, úgy a transzperszonális pszichológiában is a hangsúly a legmagasabb jólét, elragadottság, és megvilágosodás élmények, sajátélményű megtapasztalásokra tevődött a dogmák helyett, melyhez útmutató a bölcsek szava, élete, és javaslatai. A jógázók és spirituális úton járó keresők hálásak lehetnek a transzperszonális irányzatnak, amely azért is dolgozik, hogy a hivatalos közvalóságban ugyanolyan természetes és elfogadott legyen az ember spiritualitás élményvilága és a meditáció, mint a fitness vagy az egészséges életmód az orvostudományban és a közéletben. Ehhez kutatásokra, bizonyítékokra és ésszerű belátásokra is szükség van a tapasztalatok mellett, össze kell kapcsolni a sajátélményezők és a tudomány világát. Ma már mintegy 50 éve szolgáltat nagyszámban a transzperszonális pszichológia kutatási eredményeket, és szemléletformáló belátásokat mind a laikusoknak mind a szakembereknek. Miben azonos és más például egy tibeti buddhista szerzetes spirituális élménye egy szibériai sámánéval, egy keresztény hívőével, a zsidó misztikuséval, egy szúfi szentével, egy holotróp légzést gyakorló nyugati fiataléval? Mind ugyanaz, vagy esetleg más? Ha más, lehet-e egy egységes emberi élményvilág eltérő oldalainak a képviselése és tanítása ez a sokféle vallás? Amíg a buddhizmusban a csend mélyén találjuk meg a szentséget, addig a zsidó misztika a családi életbe is bevezeti azt. Ha mindent ismerjük, sokkal tágabb spiritualitásunk lesz, mintha egyetlen hagyományt akarnánk a modern életünkbe erőltetni. A kutatási eredményekből számos elmélet és modell született, melyből az egyik legátfogóbb Ken Wilber rendszere, mely kimutatja, hogy a látszólagos kulturális eltérések és sokszínűség, az eltérő nevek és formák mögött, néhány univerzális élményvilág áll (a Wilber által leírt tudatfejlődési „létra” felső, transzperszonális szintjei). További modellek és leírások találhatók Dr. Walsh publikált munkáiban is, aki elismert szaktekintélynek számít a pszichoaktív drogok, a módosult tudatállapotok, a vallási/spirituális élmények terén.
Dr.Walsh az ausztrál Queensland Univesity-n szerzett diplomát pszichológiából, élettanból, neurológiából és orvostudományból, majd ezután költözött csak az Egyesült Államokba.
Amiért jómagam személyesen nagyra becsülöm mindezeken túl, az az elkötelezettsége a mély, hosszú meditációs elvonulások felé, melyeket közel 40 éve végez. Walsh megalapozott a tudományban, a meditációban, a gyógyításban és a megvilágosodás keresésében egyaránt.
Írásai és kutatásai több területet ölelnek fel. Ezek közé tartoznak a fizikai egészség és jólét természete, meditáció és kontemplatív gyakorlatok, vallás és spiritualitás, bölcsesség és a többi erény, integrál tanulmányok és a jelenlegi globális krízisek pszichológiai gyökerei. Mélyen elmerült a kontemplatív gyakorlatokban mint gyakorló, kutató és tanító egyaránt.
A transzperszonális pszichológia területén klasszikus műnek számít “Az egón túl” (Beyond Ego) című könyve, további írásai: Meditation: Classic and Contemporary Perspectives, Essential Spirituality: The Seven Central Practices a Dalai Láma előszavával, és The World of Shamanism.
Összességében Roger írásai és kutatásai több, mint két tucat nemzeti és nemzetközi díjat és kitüntetést nyertek el, míg tanítása egy nemzeti és hat egyetemi kitüntetést kapott.

Roger Walsh és felesége Frances Vaughan a transzperszonális pszichológia és pszichoterápia befolyásos elméletalkotói, tiburoni otthonunkban San Francisco mellett.
Amit talán kevesen tudnak Walshról az, hogy korábban cirkuszi akrobata volt és ő tartotta a toronyugrás és a trambulinon való ugrálás rekordjait. Diplomát szerzett a San Francisco-i Comedy College-ban is és kipróbálta magát a stand-up comedy területén is. Házasságban él Frances Vaughan pszichológussal, akivel több könyvet írtak közösen.
Frances Vaughan letette annak az alapjait, hogyan dolgozzon egy olyan pszichológus, pszichoterapeuta, coach, vagy igazán az emberekhez értő lelki segítő, aki a spiritualitást is tekintetbe veszi. Ezek a transzperszonális pszichoterapeuta minimum követelményei és jellemzői, melyeknek leírását az Integrál Akadémia transzperszonális pszichológia jegyzetében és óráján ismertetjük az első évfolyam második félévében – órarend.
Frances aktív résztvevője a Metta Institute tevékenységének, amely a halál spiritualitásának tanítását tűzte ki célul. Fő programjuk az End-of-Life Care Training Program (Az idősek és haldoklók gondozása tréning).
Sokan, akik eredetileg a transzperszonális pszichológiát képviselték, manapság aktívan részt vesznek az integrál életben, természetes módon integrálva a két mozgalmat. Dr. Walsh az egyike ezen embereknek és jelenleg az idősebb “bölcsek” körébe tatozónak tekintik az integrál világban. Dr.Walsh ezen kívül egyre aktívabban részt vesz az Európai Integrál Konferencia világában is.

Roger Walsh előadása a budapesti Integral European Conference-en 2014 májusában. Dr. Walsh-ot meghívtuk a jövő évi, 2016 májusi következő Integral European Conference II-re is Magyarországra.
******
További írásokat tőlem a blogomon találsz:
Hozzászólások