Mindig egy nagyon érdekfeszítő kérdés, hogy vajon az emberek miként és miért változnak meg, hogyan, miként tesznek szert új képességekre és mi az, amitől bizonyos dolgokra tudatosak, mások pedig mintha nem is léteznének a világukban. A fejlődésvonalak (vagy fejlődési modellek) ezekre a kérdésekre válaszokat kínálnak.
Ha egy coach vagy segítő tudatában van a növekedés konkrét dinamikájának és az ilyen átalakulások tipikus ívének, akkor szakemberként jobban tudja támogatni az ügyfelét vagy kliensét, és jobban ki tudja aknázni ezeket a fejlődési áramlatokat. Ha ismeri a különböző fejlődésvonalak szintjeit, akkor értékes információkat szerezhet az adott helyzet ismérveiről, és ezek használatával optimális módon javíthat rajtuk. Az egyes fejlődési szakaszok az adott fejlődésvonalon belül bizonyos sorrendben tárulnak fel, és egy-egy szakaszt nem lehet átugrani a fejlődés során.
A fejlődésünk minden témában a növekvő komplexitás irányába halad, az előző szintekre épülve, azokat megőrizve, magába foglalva és meghaladva.
Az elmúlt négy évtized során számos fejlődési modell látott napvilágot, melyek a fejlődés egy-egy sajátos aspektusát írják le. Az alábbi táblázatban összefoglaltuk a legelterjedtebb és legfontosabb fejlődési modelleket. Az egyes fejlődésvonalak tulajdonképpen nem mások, mint válaszok az élet legfontosabb kérdéseire:
Élet terület | Fejlődési vonal | A fejlődési modell kidolgozója |
---|---|---|
Minek vagyok tudatában? | Kognitív | Piaget |
Mire van szükségem? | Szükségletek | Maslow |
Ki vagyok én? | Szelf (identitás) | Susan Cook Greuter, Kernberg, Stern |
Miket értékelek a leginkább? | Értékrend | Beck, Cowan |
Mit helyes tennem és mit nem helyes tennem? | Erkölcs | Kohlberg |
Hogyan látom a világot? | Világnézet | Gebser |
Hogyan viszonyulok a többi emberhez? | Interperszonális | Honti László |
Milyen a szexuális életem és a párkapcsolatom? | Pszichoszexuális | Freud, David Deida |
Mit gondolok a végső dolgokról? | Spirituális | Wilber, Cowan, Beck, spirituális hagyományok |
Miben hiszek? | Hit | Fowler |
Mit tartok a legszebbnek, a legvonzóbbnak? | Esztétika | Housen |
Az eltérő fejlődésvonalakon lévő eltérő magasságainkból gyakran visszalépünk, majd megint előre. A fejlődésvonalak szintjein lenni tehát előfordulási valószínűség, nem stabil, fix stáció.
Mégis jellemző, hogy az idő nagy részében egy adott témában egy adott szinten tartózkodunk.
A szintek tulajdonképpen bennünk lévő üzemmódok, potenciálok, melyek adott környezetben kibontakoznak, vagy elnyomás alá kerülnek és nem nyilvánulnak meg.
Összefoglalásként elmondhatjuk tehát, hogy:
- Az egyes fejlődésvonalak szintjei mindenkiben meglévő üzemmódok, amelyek vagy már megvalósultak, vagy a megvalósulás előtt állnak bennünk potenciálisan.
- A fejlődési szintek üzemmódjai a környezetünktől függnek – azt éljük, ami adekvát az adott környezetben.
- Ha az adott helyzetben egy korábbi üzemmód az adekvát, akkor visszaváltunk abba (még akkor is, ha ez visszalépést jelent).
- Ha olyan helyzetben, környezetben vagyunk, ami egy magasabb szintet támogat, akkor az előre segít minket oda.
- Amilyen rendszerbe helyezzük magunkat, elkerülhetetlenül olyanná válunk. Szabadságunkban áll megválasztani, hogy mely rendszerbe helyezzük, s ezáltal milyenné engedjük válni magunkat!
Jelenleg két olyan, fejlődéslélektani modellről tudunk, amelyek a teljespektrumú emberképpel dolgoznak, érintve az összes tudatossági szintet. Az egyik a Harvard Egyetem kutatója, Susanne Cook-Greuter és az ő egófejlődési elmélete, a másik pedig Beck és Cowan Spiráldinamika modellje.
Még akkor is, ha a coachingban nem az ügyfél személyiségének megdolgozása a cél, elkerülhetetlen, hogy ne jelenjen meg, ugyanis az minden pillanatban jelen van. Mindent, ami az ügyféllel történik, a saját személyiségén és annak fejlettségi fokán keresztül szemléli és ezen a szemüvegen keresztül értelmezi. A fejlődési modellek rávilágítanak és érthetővé teszik ezeket a különbségeket.
A komplex és mélyreható folyamatok csakis a személyiségfejlődés ismerete alapján tudnak létrejönni.
Minden fejlődési szintnek ugyanis megvan a saját motivációja, és nem mindig ugyanazt kell erősíteni és kiteljesíteni az egyes szinteken, hogy megoldódjon vagy feloldódjon egy adott probléma.
Szeretnéd tudni hogyan fejlődnek a felnőttek mind individuális, mind szervezeti szinten?
További információért görgess lejjebb!
Forrás:
Gánti, B. (2009). Bevezetés a fejlődésvonalak témakörébe. Integrál Akadémia
Cook-Greuter, S. R. (2010). Postautonomous ego development: A study of its nature and measurement. Harvard University Press
Beck D., Cowan Ch. (1996). Spiral Dynamics: Mastering Values, Leadership, and Change. Wiley/Blackwell
Hogyan fejlődnek a felnőttek mind individuális, mind szervezeti szinten?
Ismerd meg Dr. Susanne Cook-Greuter 35 évnyi átfogó és precíz ego fejlődéssel kapcsolatos kutatásaira alapozott modelljét az egyetlen kurzuson, amit Susanne Európában tart!
Neked szól ez a lehetőség, ha
- érdekel a saját fejlődésed,
- ha egyéni vagy vállalati szinten dolgozol vezető fejlesztéssel, felsővezetői coachinggal, csoport coachinggal, coachképzéssel, szervezetfejlesztéssel vagy változáskezeléssel.
Az angol nyelvű képzés során alkalmad lesz
- Megérteni a vertikális és horizontális fejlődés közötti elhatárolást
- Felderíteni a fejlődési elméletet és elmélyedni a kilenc felnőtt ego-fejlődési szintben
- Felfedezni az egyes szintek képességeit és kihívásait
- Megvizsgálni a saját jelentésadásod és értékelni az egyedi fejlődési utad
- Tanulni a teljes spektrumú fejlesztő coachingról és annak lehetőségeiről
- Elsajátítani a modell szervezeti és kultúrális kontextusban való alkalmazását
BŐVEBB INFORMÁCIÓ HAMAROSAN.
Ha már sok helyen kerested, de eddig nem találtad meg azt, ahol a pszichológia és a spiritualitás összeérnek, akkor itt jó helyen jársz!
INTEGRÁL AKADÉMIA
Hazánk és Európa első szisztematikus integrál pszichológiai képzőhelye
Tudás * Szakmai gyakorlat * Saját élmény * Spiritualitás
Hozzászólások